Å lære er å leve
Og tilpasningsdyktighet fører til mestring
Vår desidert mest populære klokkekolleksjon, Dante, får et lite ansiktsløft. Vi justerer regelmessig designene våre basert på tilbakemeldinger fra kunder, utviklende estetikk- og designprinsipper og fremskritt innen produksjonsteknologi.
Vi redesignet viserne for å få dem til å skille seg mer ut fra bevegelsene i den åpne urkassen, og balanserte utformingen av urskiven for å gi klarere synlighet, og gjøre klokken lettere å lese. Vi gjorde kronen mer kantete, noe som gir den en sterk estetikk som passer til den generelle stilen, og gjør den enklere å bruke. Vi har også gitt rammen dypere og tydeligere tall. Vi la til “Dansk design” med små bokstaver på klokken 6, og vil lansere flere nye fargekombinasjoner. Klokken kommer også med lengre stropper for en mer justerbar passform.
Mens vi forbereder oss på ankomsten av de nye klokkene, tenkte vi at det ville være en god idé å utforske hvordan (og enda viktigere hvorfor) vi designet originalen.
En Bit av Historien
Hvorfor vi bruker armbåndsur
Hvis du tenker på et typisk mannlig klestilbehør, vil en klokke være øverst på listen. De har blitt kjernen i stilen vår. Men det er ikke mer enn litt over ett århundre siden at vi begynte å bruke dem.
Elizabeth I av England sies å ha hatt et armbånd med en fungerende “klokke” så langt tilbake som på 1500-tallet. Men inntil vi begynte å bruke dem til å koordinere angrep under første verdenskrig, ble armbåndsur bare båret av kvinner. Menn hadde lommeur.
Det første Quartz-armbåndsuret kom på markedet i 1969, og bevegelsene deres var mer pålitelige, mer nøyaktige, og mye billigere enn mekaniske klokker. Mekaniske bevegelser var relativt store, tunge, dyre og mindre presise. Så da ble det slutt på mekaniske, ikke sant? Ikke akkurat.
For det første er ikke Quartz-bevegelser spesielt lekre å se på. De fleste av oss har flere klokker, og gjennom årene har vi blitt altfor kjent med frustrasjonen ved å ta den ut av esken, bare for å finne den død. I bærekraftens tidsalder, er ideen om å bli batterifri der det er mulig en attraktivt tanke. Mens noen ser på fremtiden for ideer som kan forbedres, ligger svaret i dette tilfellet i en retur til klassikeren.
I 1760 ønsket urmakeren André Charles Caron å vise kundene sine intrikate urverk, så han fjernet skiven på en av lommeurene sine, og avslørte den fascinerende dansen innvendig i kjernen. Kundene hans ble overrasket. Han innså også at ved å fjerne denne og andre metalldeler laget for å skjule urverket, kunne han gjøre klokkene lettere og tynnere enn konkurrentenes. Her ble skjellet klokken født.
Alle hyller Dante
La han leve lenge
Dante kolleksjonen er inspirert av vårt ønske om å bruke mindre batterier, og samtidig blande sammen et klassisk håndverk med moderne estetikk. Vi fant den perfekte kombinasjonen med et urverk som bruker dine bevegelser som sin energikilde, og få frem alle de lekre detaljene i mekanikken samt en lett lesbar urskive.
Hvert tilbehør vi lager starter med en briefing - et internt dokument som beskriver hvorfor vi ønsker å lage en bestemt vare. Skeleton klokker av høy kvalitet er ofte uoverkommelig dyre, og billige urverk er upålitelige eller laget av dårlige materialer. Vi ønsket å endre på dette ved å lage en klokke som maksimerer forholdet mellom kvalitet og pris. Da måtte vi gå gjennom alt i fra materialer og bevegelser til overflatebehandlinger med objektive øyne, og undersøke hvor vi får mest for pengene på alle fronter.
Utformingen av en skjelettklokke starter med bevegelsen. Ved å gå gjennom flere bevegelsesprodusenter fant vi den perfekte blandingen av rimelighet og nøyaktighet i Seagull ST1646, et urverk kjent for sin pålitelighet. Designerne våre skisserte ideer som eksponerte de mest aktive delene av bevegelsen - balansehjulet, hovedfjæren, mekanismer og gir - mens de dekket de mindre attraktive delene, som den svingete stammen. Dette ga oss også en fin liten plass å vise Seizmont-logoen på.
Perfeksjon er en prosess
Det kan ta langt tid på å få det til riktig
Endring etter endring rykket vi nærmere et produkt vi var fornøyd med. Det beste designet sendte vi deretter til flere produsenter for prøver. Vi stresstester disse prøvene grundig, og vi brukte dem til å velge den mest holdbare og mest attraktive overflatefargen. PVD-belegg på rustfritt stål av kirurgisk kvalitet viste seg å være den sterkeste og mest estetiske kombinasjonen. Når dette ble utført i en industriell skala, ble sluttresultatet en utrolig rimelig og slitesterk urkasse.
Beslutningen om hvorvidt rotoren (vekten på baksiden som vikler klokken din mens du svinger armen) skulle eksponeres, var også en interessant debatt. Dette er tross alt en del av klokken du ser sjeldent mens den er festet rundt håndleddet, så hvorfor eksponere den? En bakside i glass er dyrere enn en enkel bakside i rustfritt stål, og det er lettere å holde vann ute med en solid plate. På den annen side, for de som er interessert i hvordan automatiske mekaniske klokker fungerer (noe som gjelder de fleste av oss som går for skjelettklokker), er rotoren, fjæren og girene bak like fascinerende som fronten. Men hvis du har tenkt å avsløre dem, bør du sørge for at de ser bra ut. Og det gjør de.
Den siste avgjørelsen vi måtte ta var enten mineralglass eller safirkrystall. De første designene våre krevde mineralglass, men når vi så hvor solid vi kunne utføre resten av klokken med kirurgisk rustfritt stål og høykvalitets PVD-belegg, var det bare fornuftig å sørge for at glassplaten også holdte samme standard. Safirglass er mye sterkere enn mineralglass, og selv om dette hevet prisen litt, endte vi opp med en klokke vi virkelig er stolte av og tilgjengelig for alle.